San Francisco 2 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Familie Heller - WaarBenJij.nu San Francisco 2 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Familie Heller - WaarBenJij.nu

San Francisco 2

Blijf op de hoogte en volg Familie

23 Juli 2012 | Verenigde Staten, San Francisco

Onze derde en laatste dag in SF zijn we met de bus naar de oude Hippie wijk gegaan. Daar wonen nu de “Chippies”, zo noemen ze hier de children of the hippies :-). In deze wijk staan hele mooie Victoriaanse huizen die in frisse kleuren geverfd zijn. Die huizen zijn vroeger door rijke mensen vanuit Engeland als bouwpakketten geimporteerd! In 1967 is de hippie beweging in SF en New York ontstaan als protest tegen de oorlog in Vietnam. In SF waren de hippies heel vreedzaam. Onze gids vertelde dat ze “als een nest puppies” samen op de grond sliepen en alles samen deelden. Wij hebben onze ogen uitgekeken in de straten Haight en Ashbury waar nog steeds allemaal hippie winkels zitten. Hier verkopen ze gewoon grass, joints & pipes in het openbaar. Sowieso is SF heel erg “Europees” en vrijdenkend, ook ten opzichte van homo’s bv. Men zegt dat het de meest Europese stad in USA is. Het sfeertje is in elk geval heel relaxt hier. In deze buurt hebben ook heel veel bekende muzikanten gewoond, zoals Jimi Hendrix, Jim Morisson en Janis Joplin. Later ook nog Kurt Cobain. Alle vier werden ze slechts 27 jaar oud. Vandaar dat er op nummer 27 van Haight Street een eerbetoon aan deze vier artiesten is gewijd, met de mooie naam “Forever Twenty-Seven”.

Op de terugweg kwamen we door de wijk Fillmore waar in de jaren rond de 2e wereldoorlog heel veel mensen vanuit de zuidelijke USA staten naartoe kwamen. Zij brachten de Jazz naar SF; deze wijk werd het "Harlem of te West" genoemd. Beroemde muzikanten die hier vaak kwamen zijn Ella Fitzgerald, Billy Holiday, Louis Armstrong en Duke Ellington. Daarna passeerden we ook de oude “Temple”van Jim Jones. Dat is die creep die een sekte had opgericht en later in Guyana meer dan 900 mensen zelfmoord liet plegen. Dat was in 1978, wat eigenlijk een mooi jaar was want PSV won de UEFA cup :-). Voordat die man zo gek als een deur werd, schijnt hij ook heel wat goede daden te hebben verrricht voor de mensen in SF. Of zoals onze gids zei: “Genie en gek liggen heel dicht bij elkaar”.

‘s Avonds zijn we ergens gaan eten waar ze spareribs hadden. Lars is namelijk 2 dagen jarig! Vanavond vieren we zijn Nederlandse tijdzone verjaardag en morgenavond wordt hij 15 volgens de California tijdzone. Dan gaan we eten bij de KFC, dat staat nu al vast!

Morgen een lange reis langs de kust over de mooie Highway One.
Till then!

• 23 Juli 2012 - 20:47

Ron:

Ziet er goed uit daaro!
    Lars, tweemaals gefeliciteerd dan maar. Ik ben blij dat ik dit jaar maar 1 keer jarig ben, dat schiet al hard genoeg op!! Leuk om op de hoogte te blijven waar jullie allemaal naar toe gaan.
    SF is ook nog bekend voor z'n Bay Area, je weet wel, de streek waar zo ongeveer de helft van de Graspop bands vandaan komt (ff luisteren dus).

• 23 Juli 2012 - 20:56

Eric, Gerrie, Lisa En Jeroen:

Hey allemaal,
    Lars, van harte proficiat met je verjaardag!!!! Ook Mark, Jacqueline en Judith gefeliciteerd. Wij hopen voor je dat je dan ook 2x cadeau-geld krijgt van je ouders en zus....... Heel veel plezier en eet smakelijk!!!

• 23 Juli 2012 - 21:18

Yoo Lars,:

Ook van ons van harte proficiat met je verjaardag vanuit een zonnig en zweterig Geldrop, bij de weg, niet alleen goeie bandjes maar ook goeie apparatuur komt uit SF, Parasound dus, John Curl en kornuiten voor de insiders... ;-) goeie vakantie verder southbound !

• 23 Juli 2012 - 21:19

Onkel Sjos En Anja Dus:

waren wij dus

• 25 Juli 2012 - 12:10

Wil Doensen:

Hoi Lars,

Hartelijk gefeliciteerd kerel met je verjaardag kerel !
    Zo te lezen en te zien heb je het mooiste verjaardagskado van iedereen....

Groetjes,

Wil